Psykisk ohälsa

Psykisk ohälsa är som cancerrelaterade sjukdomar bland de värsta sjukdomar som finns och de kan vara så svåra att se utanpå en människa...
 
När jag mådde dåligt och var nere i skiten hösten/vintern 2014 hade jag ångest juli, augusti, september som sedan i oktober bidrog till att jag hade en inre monolog fram tills helgen då det var halloween, kan de vart 25/10 kanske? INGEN såg eller hörde vad som försegick där inne. Jag funderade på lösningar och hur jag ska kunna må bra igen. Mitt hjärta sa en sak men min kropp gjorde annat. Alla andra såg vad som bäst för mig och försökte peppa mig till det men jag var naiv och så jävla sönder manipulerad. Jag tänker inte gå in på vad som specifikt hände i juli och framåt.

För att återgå till den 25/10. På eftermiddagen var markus hemma hos mig och jag satt i hans knä och grät. Jag visste att det var dags snart. Jag grät för att jag visste att det skulle vara sista gången markus skulle prata med mig. Jag var bjuden på halloween fest på kvällen och hade jätteroligt där. Minns att vid kl 23:00 började det närma sig, jag behövde åka hem kände jag men jag följde med till Pub Wasa. Och där var det som att jag stängde ute allt och det märktes utåt, jag hade svårt att le att ens dra lite på mungipan. Jag drack ingenting och tackade nej till alla som ville bjuda mig så jag kände mig nykter till sist. Det enda som cirkulerade i mitt huvud om och om igen var "det är dags Moa, det är din tur" och då ville jag inte känna mig onykter för jag ville göra det ordentligt. Minns mycket väl hur redo jag kände mig, så jag tog en taxi hem till min dåvarande lägenhet. Där la jag mig i sängen en stund innan.. men jag somnade och vaknade dan efter vid 11 och vid 12 gjorde jag det och jag kände mig mycket nöjd för det var väl bara och vänta tills jag skulle somna eller kvävas, vad vet jag.
MEN... sen hände det någonting..., kände hur mitt samvete och rädslan kröp fram - jag ringde Tim en av mina bästa vänner. och efter 20 minuter låg jag på akuten. 
 
Jag var sjukskriven i en evighet kändes det som. Jag låg i soffan och stirrade på mitt tak, jag var med min familj, jag var på landet med markus, jag gick till pyskolog. Jag var mycket likgiltig under 2 månader.
 
VARFÖR skriver jag detta?? Jag är en människa med känslor och ibland spolas man tillbaks till trauman man tagit sig igenom och bloggen är som en dagbok för mig. Jag gillar att dela med mig för att sprida budskap.
Till er som lider av ångest/oro och/eller har självmordsplaner. Ingen ser att Du mår dåligt. När du står där och ska ta steget till att lämna världen ser man bara en väg och jag förstår hur svårt det är att tänka något annat. MEN FÖRSÖK TÄNK: jag vill leva, jag är betydelsefull, jag lämnar en familj i förtvivlan.. lyft luren och ring på HJÄLP. Ett samtal och några sekunder ifrån att rädda dig själv.
 
Konstant ångest/oro under 3 månader bidrar till depression, det är vetenskapligt bevisat. Så skaffa dig hjälp, det kommer bidra till en starkare själ och ett bättre liv.
Mina värderingar och min tacksamhet idag kan inte bli bättre känns det som, tack vare att jag tagit mig igenom detta. Jag är som dag och natt om man tänker tillbaks några år.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Min fina dotter tårarna rinner ner för kinderna och tackar Gud att du blev stark efter den hemska tiden ...håll fast i den fina handen på kortet ....

2016-02-20 @ 16:08:12
Postat av: Birgitta Påhlsson

Lilla gumman jag är så glad att du finns här med din mamma, familj och sist men inte minst att ditt hjärta hittade en ärlig och sann kärlek i Markus. Nu kan det bara bli bättre.

2016-02-20 @ 16:42:26
Postat av: Amanda CL

tycker det är starkt och bra av dig att skriva om det här! Det här behöver det pratas mer om <3

Svar: tack :) det behövs det verkligen. psykisk vården i Sverige behöver förbättras brutalt.
Moa

2016-03-06 @ 11:44:56
URL: http://amandacarlberg.se/
Postat av: Angelnrone

Åh fina DU!
Jag sänder massor med Ljus och Kärlek till just DIG☆♡☆
Förstår dig, har gått igenom cancer o mycket mer...
Men vet du vad som hjälpte mig på vägen, jag skrev ner mina tankar och känslor en bok i grått för de känslor som kändes jobbiga och i en röd bok skrev jag om de glädjeämnen som faktiskt blev ganska många trots allt. Idag är jag Healer och Andlig vägledare och hjälper andra underbara Medmänniskor att må bra och jag blir så sprudlande glad var gång jag hjälpt någon att må bra...igen! Jag vill säga att bortom alla moln, finns en sol och för varje ny tanke framåt så öppnas en ny dörr.
Så kära vän, börja skriva och jämför dina böcker (noteringar), så ska du se att Livet faktiskt är värt att undersöka och må bra i! Jag gjorde det och jag såg Ljuset, Glädjen, Kärleken och vilken underbar Medmänniska jag faktiskt var och är♡ Gillar du måla? Då kan jag varmt rekommendera målarböcker för vuxna! Du anar inte vilka underverk dessa böcker gör för ens mående. Själv målar jag just nu i en mandalabok och har lite svag musik på i baggrunden (meditationsmusik), men det går bra med nån annan lugn o behaglig musik också.
Allt ljus o kärlek till dig fina du och Livet har så mycket vackert att ge o utforska...
Take care kramisar från Angelnrone ☆ ♡ ☆

2016-03-06 @ 12:07:12
URL: http://www.minmedialaresa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0